resimkoy

هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد/ جشنواره فجر محل عرضه هنر هنرمندان جوان

۲۴ دی ۱۳۹۶

هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد/ جشنواره فجر محل عرضه هنر هنرمندان جوانبه نقل resimkoy، در ابتدای این پلن طبق روال همیشگی آن اخبار ساعت ۲۵ به سمع و نظر بینندگان رسید و بعدازآن گزارشی از پشت‌صحنه ضبط موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سید مهدی هاشمی و موزیکسازی بهنام صبوحی پخش انجام گرفت.

با ورود حیاتیان پلن سالار عقیلی، خواننده توانمند کشور گفت‌وگوی خانومده پلن آغاز انجام گرفت. در ابتدا امیرحسین مدرس ضمن اشاره به زادروز تولد افشین یداللهی و یادآوری عروج ناگوار این هنرمند نظر سالار عقیلی را درباره او و اشعارش جویا انجام گرفت.

افشین یداللهی به کار خود بها می‌داد

سالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداللهی هست و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم هست. من حدود ۱۲ سال با او کارکـــردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز آقام نشنیده‌اند. خرکاری با ایشان کـــردم ماندنی انجام گرفت و آقام پسندیدند. یکی از محاسنی که این آقا بزرگ داشت این بود که در پایانی ضبط‌ها حضور داشت و حتی بیماران ایشان هم از ایشان به نیکی یاد می‌کـــردند. برای کارش بها می‌داد و برای همین آقام هم به کار او بها دادند.

هر کار که با افشین یداللهی کارکـــردم ماندنی انجام گرفت

وی افزود: خاطره‌ جالبی از ایشان دارم شبی ضبط داشتیم و سر سریال تبریز در مه بودیم و درصحنه‌ای که در حمام فین کاشان قرار بود رگ امیرکبیر را بخانومند کارگردان به ما گفتند من شعری می‌خواهم که به این صحنه مرتبط باانجام گرفت و دکتر یداللهی هم در هستودیو حضور داشتند و در همان‌جا بعد از ۱۰ دقیقه شعری برای صحنه مرگ امیرکبیر گفت شعری که زیاد زیبا بود. دکتر یداللهی در شعر گفتن نابغه بود و این در ذات دکتر یداللهی بود. از من  و بابک زرین و دکتر یداللهی در مصاحبه‌ها تحت عنوان مثلث کاری نام‌برده می‌انجام گرفت اما متأسفانه یک ضلع این مثلث را از دست دادیم و هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین ایشان کنیم و هر کاری با افشین یداللهی انجام دادیم ماندنی و مورد هستقبال آقام انجام گرفت.

قطعه خون غزل  از آخرین کارهای من با مرحوم یداللهی بود

در ادامه پلن دل نوشته‌ای از حسین متولیان به یاد مرحوم افشین یداللهی با صدای این هنرمند پخش انجام گرفت و پس‌ازآن سالار عقیلی در خصوص شناخت هنرمندان بزرگ همچون افشین یداللهی اظهار داشت: تایمی رویداد مرگ افشین یداللهی را شنیدم در ابتدا باور نکـــردم در همان ایام کنسرتی در سوئیس داشتم که نتوانستم شعری از ایشان بخوانم و حتی نتوانستم از او با لفظ خانومده‌یاد، یاد کنم . کاری هست با عنوان «خون غزل» که با ایشان کارکـــردم و در این شعر بیتی هست که گویا افشین می‌دانست که قبل از بهار از دنیا می‌رود و برای من خیلی عجیب بود گویا مرگ به او الهام انجام گرفته بود.

هنر مجموعه‌ای از منش و اخلاق هست

وی افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبال تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالی‌که هر هنرمندی که به درجات بالا می‌رسد تنها گیم نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربانی هست و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام هستاد جلیل شهناز و هستاد حسن کسائی. شاید فردی نی بخانومد و بگوید مثل هستاد کسائی نی می‌خانومم درحالی‌که به درجات هستاد حسن کسائی نرسیده هست.

هنرمند بر دستان آقام سوار هست

هستاد بنان متداوم می‌گفتند “هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق حیاتی هست” و حرف ایشان تکمیلاً درست هست و چه‌بسا ۹۹ درصد از همان یک درصد حیاتی‌تر باانجام گرفت اگر بهترین آواز را بخوانی اما با آقام برخورد نیکوی نداشته باشی زمین می‌خوری و هنر ارزشی ندارد. من متداوم نقل کرد‌ام آقام مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آن‌ها سوار هست و دستان آقام اگر از هم باز شود هنرمند زمین می‌خورد پس باید قدر آقام را دانست.

در ادامه پلن گزارشی از مراسم نکوداشت سالار عقیلی که در ایوان شمس برگزار انجام گرفت پخش انجام گرفت و پس‌ازآن امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید تا چه میزان به تیم ثابت هنری در کار اعتقاددارید؟

اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند 

سالار عقیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند که متداوم باهم کار می‌کنند و به نظر من در موسیقی هم این کار نیکو هست اما تنوع در کار هم نیکو هست و خیلی جالب نیست که تنها با یک ارکستر کار کنم . من با ارکستر ملی از زمان هستاد فخرالدینی کار می‌کـــردم و در حال حاضر هم که هستاد فریدون شهگیمان رهبر ارکستر هستند با این ارکستر همکاری دارم. همچنین با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کارکـــردم و با گروه خودم گروه” راز و نیاز”از سال ۱۳۷۴  کار می‌کنم و با گروه”سور” به سرپرستی مجید مولانیا کار می‌کنم و ۴ بهمن در برج میلاد کنسرتی با گروه راز و نیاز دارم.

وی در ادامه افزود: تعدادین سال هست با گروه خودم یا ارکستر ملی کار می‌کنم و در اصفهان هم با ارکستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی حدود هشت سالی هست پلن اجرا می‌کنیم اما همکاری با تیم ثابت به دلیل همدلی و کنسرت‌های از قبل مشخص نانجام گرفته بهتر هست.

موسیقی اصیل ادبیات سنگینی دارد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی در خصوص اظهارنظر او دریکی از مصاحبه‌ها راجع به موسیقی سنتی پرسید که در آن گفتگو سالار عقیلی نقل کرد بود” خیلی نباید انتظار داشته باشیم که آواز و موسیقی اصیل ما همگانی باانجام گرفت” سالار عقیلی دراین‌باره گفت: این پاسخ در پاسخ رویدادنگاری بود که از من پرسید آیا موسیقی سنتی در حال از بین رفتن هست، من معتقد نیستم که چون موسیقی پاپ طرفدار دارد موسیقی سنتی از بین رفته هست. از دیرباز موسیقی اصیل برای عوام نبوده و قشر خاصی موسیقی اصیل را گوش می‌دادند زیرا اشعار آن سنگین بوده و قابل‌فهم برای عوام نبوده هست و زیادی از اشعار موسیقایی وجود دارد که حتی برای ما هم قابل‌فهم نیست و نمی‌توان از یک نوجوان انتظار داشت که این اشعار را بفهمد. کلمه پاپ به معنی آقامی هست و موسیقی اصیل درست هست که ریشه در ذات آقام دارد بطوریکه همان لالایی مادر برای کودک در گوشه بختیاری هست که در دستگاه همایون این گوشه را داریم. از همان دوران طفولیت بچه با موسیقی اصیل آشنا می‌شود.

وی افزود: گوشه‌ها در خانومدگی روزمره هستفاده می‌شود. گوشه مهربانی در بیات ترک و گوشه مرادخانی در ماهور از این جمله هستند و من زمانی که این گوشه‌ها را یاد می‌گرفتم برایم آسوده‌تر بود زیرا گوشم با آن‌ها آشنا بود. 

ملودی را نپسندم کار نمی‌کنم

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی موسیقی تصویر سریال محکومین با صدای سالار عقیلی پخش انجام گرفت و سالار عقیلی در خصوص این کار عنوان کـــرد: معمولاً در هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود کارگردان برای من حیاتی هست. کارگردان این کارجناب آقا سید حاتمی هستند و بعد از دیدن تعداد قسمتی از سریال از ملودی کار خوشم آمد و متداوم خود را جای مخاطب می‌گذارم و اگر نپسندم کار نمی‌کنم شعر این کار از عبدالجبار کاکایی هست و بخشی از کار شعری از فخرالدین عراقی هست که در تلفیق با شعر هستاد کاکایی اجرا انجام گرفت.

جشنواره فجر محل عرضه هنر جوانان

امیرحسین مدرس در ادامه از سالار عقیلی پرسید نخستین بار در ۱۷ سالگی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کـــردید و بیست‌ویک دوره از جشنواره فجر می‌گذرد این جشنواره به نظر شما چگونه اجرا می‌شود؟وی در این باره گفت: سال نخست هنرستان بودم و ناظم مدرسه ما را به جشنواره برد و ارکستر هنرستان تمرین کـــردیم و کار سه گاه را  در تالار رودکی اجرا کـــردم که مورد هستقبال قرار گرفت و از آنجا بود که کار حرفه‌ای را آغاز کـــردم. برای من نقطه جرقه کار جشنواره فجر بود و بعدازآن با کنسرتی که در فرهنگسرای شفق به یاد هستاد بنان گذاشتم کار حرفه‌ای من شروع انجام گرفت به‌شخصه معتقدم به‌هرحال هنر باید از جایی معرفی و عرضه شود.

سیستم غلط خواننده انجام گرفتن با پول

وی افزود: هنرمندانی نظیر هستاد بیژن ترقی، هستاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نانجام گرفتنی هستند و شاید ما عوض‌انجام گرفته‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه انجام گرفتن باعث دور انجام گرفتن آقام از هم انجام گرفته هست.هنوز که هنوز هست آثار گذشتگان  توسط جوانان بازخوانی می‌شود  و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم  که در مایه ناز ۲ هست آثار گذشتگان را مجدد بازخوانی کـــرده‌ایم زیرا جوانان باید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند. هرتعداد جوانان زیادی این رشته‌ها را دنبال می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط هست که با پول خواننده شوند، ما در آن دوران پولی نداشتیم که برای موزیکسازی بدهیم بلکه با همدلی کار می‌کـــردیم در حال حاضر سیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما هست. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال هست. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به‌طوری‌که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همین‌جا می‌توانم او را هدایت کنم و بعدازآن هنر او هست که او را ماندنی می‌کند.

بعدازاین بخش گفت‌وگو گزارشی از تمرین ارکستر ملی به خوانندگی سالار عقیلی و رهبری فریدون شهگیمان پخش انجام گرفت.

اجرای کنسرت ۲۹ دی‌ماه در سمنان

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید آثاری که از افشین یداللهی پخش نانجام گرفته چه زمانی پخش می‌شود؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: یکی از این آثار برای تیتراژ یک فیلم سینمایی هست که هنوز اکران نانجام گرفته هست و دوتا کار هست که تکمیل پخش نانجام گرفته و کار دیگر چهار هفته پیش رونمایی انجام گرفت. اما در این مکان مژده‌ای برای آقام سمنان دارم که در تاریخ ۲۹ دی‌ماه در سمنان با ارکستر ملی ایران به رهبری هستاد فریدون شهگیمان کنسرتی داریم.

اهالی موسیقی تنها در ختم و بزرگداشت همدیگر را می‌بینند

این هنرمند در خصوص یکی از مصاحبه‌های خود که در آن نقل کرد بود “اهالی موسیقی همانند سایر هنرمندان همدلی ندارند اظهار داشت: این‌یکی از گلایه‌های من هست ما اهالی موسیقی متداوم در ختم‌ها هم را می‌‎بینیم و یا در بزرگداشت‌ها و تابه‌حال نانجام گرفته در رستورانی جمع‌شویم و شامی باهم بخوریم  متأسفانه همه باهم  در قهر و قیافه هستند و اگر دعوت هم شویم نمی‌روند. من هر جا بدانم هنرمندان جمع هستند باافتخار می‌روم. درگذشته دور همی‌هایی در خانه هنرمندان برگزار می‌انجام گرفت که تأثیر نیکوی در همدلی بین هنرمندان داشت نخستین مزیت این جمع انجام گرفتن‌ها این هست که باعث کار می‌شود اما امروز همه از بودن باهم فاصله گرفته‌اند و زیادی از هنرمندان ما از جوامع فاصله گرفته‌اند. من کنسرت‌هایی که با هستاد محمد موسوی برگزار کـــردم را مدیون آشنایی با ایشان در خانه هنرمندان می‌دانم در همان جمع خود را به هستاد معرفی کـــردم.

هنرمند باید آقامی باانجام گرفت

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید راه چاره کجهست؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: به نظر من نخست باید از خودمان شروع کنیم و از موضع خود پایین بیاییم و بدانیم هیچ هستیم، تایمی انسان فهمید هیچ هست یعنی به بالاترین نقطه رسیده هست ما هنرمندان تایمی به جمعی دعوت می‌شویم بهتر هست برویم و نگوییم این جمع جای من نیست. امیدوارم فقط در ختم‌ها و مراسم بزرگداشت و مرگ کسی همدیگر را نبینیم و آقامی باشیم تا اتفاقات نیکوی رخ بدهد.

نقد هر اثری باعث پیشرفت کار هست 

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی قطعه «وطنم» با صدای این هنرمند نامی پخش انجام گرفت  و در ادامه سالار عقیلی در خصوص فضای نقد موسیقی در کشور اظهار داشت: نقد هر کاری باعث پیشرفت کار هست و من متداوم از دوستان در خصوص کارها می‌پرسم اغلب تعریف می‌کنند و اگر کار بد هم باانجام گرفت به دلیل تعارف از بیان حقیقت خودداری می‌کنند. به صورت حتم بحث سلیقه‌ای هم هست اما ما یک سلیقه عمومی داریم که هشتاد درصد آقام را تشکیل می‌دهد و این برای ما حیاتی هست و سلیقه عمومی را نمی‌توان فدای سلیقه درصد کمی کنیم. اگر سلیقه عمومی نبود نه فیلم و نه تئاتر و نه موسیقی  به‌نیکوی اجرا نمی‌انجام گرفت. نقد نیکو انسان را به پیشرفت می‌رساند به صورت حتم نه نقد مغرضانه همچنین  شخصی که نقد می‌کند باید صلاحیت داشته باانجام گرفت و صاحب‌نظر باانجام گرفت. هیچ‌کس صد درصد و تکمیل نیست و حتماً ایرادی در کار هر کس هست که باید نقل کرد شود تا برطرف شود. من در اوایل کار از نقد ناآسوده می‌انجام گرفتم ولی الان منطقی فکر می‌کنم زیرا  معتقدم نقد نیکو ساخانومده هست.