resimkoy

دنبال از آفرینش

۲۰ مهر ۱۳۹۶

دنبال از “آفرینش” زمین و آسمان با پرسش و پاسخ و آیات

سوال: دلیل خدا از اینکه زمین و آسمان را به وجود آورده چیست؟

پاسخ:
در
رابطه با دنبال از آفرینش زمین و آسمان باید گفت: یک تایم منظور ما از آسمان و
زمین، آسمان اوّل هست که بر سر ما سایه انداخته هست. ” وزینا السماء
الدنیا بزینه الکواکب “، یک تایم هم همه ی آسمان ههست یعنی هفت آسمان و باز
یک تایم سوال از این هست که خداوند دلیل این کار را کـــرد؟ یعنی دنبال فاعل چه
بود؟ یک تایم هم اینکه، دنبال از انجام این کار چه بوده؟

در مورد سوال
نخست عرض می کنم که اگر مراد این زمینی هست که ما درآن خانومدگی می کنیم و این
آسمان باانجام گرفت، اینها مقدمه پیدایش انسان هستند. خداوند چون بنا داشته انسان
را خلق کند، زمین و آسمان را خلق کـــرد که این دو با هم امکان خانومدگی را برای
انسان میسر می کند.

ما در قرآن آیاتی داریم که به این مطلب تصریح دارد:

 ” وجعلنا لکم ما فی السماء والارض و خلقنا کم ما فی السموات والارض وسخر لکم ما فی السماء و الارض”

این
آیات در قرآن حکایت از این دارد که خداوند آسمان و زمین را برای انسان خلق
کـــرده و اینها مقدمه آفرینش انسان بوده، بعد هم که زمین خلق انجام گرفت آن تایم
انسان را به عنوان خلیفه خودش بر روی زمین آفرید.

“انّی جاعل فی الارض خلیفة “ خداوند به فرشتگان می فرماید: من بنا دارم بر روی زمین خلیفه ای قرار بدهم که همین آدم که انسان  هست، باانجام گرفت.

اما
اینکه حالا دنبال خود خداوند متعال چه بوده؟ پاسخش را در مقاله ” دلیل خدا ما
را خلق کـــرد ؟ “عرض کـــرده بودیم که از نظر حکما در واقع آفرینش تجلی صفات
خدهست. خدا چون خدهست خلق می کند. چون فیاض هست، چون خلاق هست، چون واجب
الوجود هست افاضه وجود می فرماید و از نظر متکلمین هم فلسفه آفرینش و دنبال
از آفرینش به فعل بر می گردد، چون انسان نیاز به زمین دارد خدا برای او
زمین خلق می کند. چون انسان آسمان می خواهد خداوند برایش آسمان خلق می کند،
خورشید خلق می کند، ماه خلق می کند، نه این که خدا نیاز به خورشید و ماه و
ستارگان و زمین داشته باانجام گرفت. پس اگر مراد از این سوال دنبال خداوند باانجام گرفت که
دو تا پاسخ دادیم:

یکی پاسخ متکلمین که:

من نکـــردم خلق تا سودی کنم                       بلکه تا بر بندگان جودی کنم

یکی هم پاسخ حکما که اصولاً خدا چون خدهست اقتضاء خدائیش می شود آفرینش.

با
توجه به این که این سوال را ما مخصوصاً این بخش اخیرش را قبلاً مفصل توضیح
داده بودیم ( در  مقاله دلیل خدا ما را خلق کـــرد ؟ ) تصور می کنم تا همین
مقدار کافی باانجام گرفت برای هشدارات افزایش به آن مقاله مراجعه کنید .

اما
در رابطه با بخش نخست برای اینکه مطالعه ای هم در این زمینه بشود، می توان 
به آیات وتفسیر آن مراجعه کـــرد مثلاً در سوره بقره ما دو مورد داریم که راجع
به همین مسئله بحث کـــرده که خداوند آسمان و زمین را  برای انسان خلق کـــرده
هست.

یکی دیگر از حکمت های آفرینش این هست که تایمی که شخص عظمت
آسمان ها را می بیند به خدا باوریش خیلی کمک  می کند. کانت یک جمله ای دارد
می گوید: دو چیز باعث حیرت من انجام گرفت یکی آسمان پرستاره بالای سرم، یکی قانون
اخلاقی درون من.

مدتی پیش هم اعلام کـــرده بودند که
ستاره ای در بیرون از کهکشان راه شیری کشف انجام گرفته که قطرش زیاد از کهکشان راه
شیری هست. یعنی تعداد میلیارد سال قطر آن هست. همه اینها  انسان را به نوعی
حیرت و به نوعی عظمت خلقت، می کشاند و به خداشناسی انسان را نزدیکتر می
کند.

همه این سوال ها  این هست که دلیل؟ دلیل خداوند این مجموعه با عظمت را خلق کـــرده؟

 خلاصه نقل کرد:
خداوند
چون بنا داشته انسان را خلق کند ، زمین و آسمان را خلق کـــرد که این دو با
هم امکان خانومدگی را برای انسان میسر می کند و اینها  همه مقدمه آفرینش انسان
بوده  از سوی دیگر آفرینش تجلی صفات خدهست. خدا چون خدهست خلق می کند و
آفرینش و دنبال از آن در واقع به فعل بر می گردد، چون انسان نیاز به زمین
دارد خدا برای او زمین  وآسمان را خلق می کند.