resimkoy

اجرای گروه Old Songs در برج میلاد/ تعلیم تولید موسیقی در هستودیو «آجری آرت»

۱۹ مرداد ۱۳۹۶

اجرای گروه Old Songs در برج میلاد/ تعلیم تولید موسیقی در هستودیو «آجری آرت»میر
محمدصادقی در کنار فعالیت‌های خود در زمینه هستودیویی، دی‌ماه امسال بار دیگر
اجرایی را با گروه
Old Songs در برج میلاد
برگزار می‌کند که به همین بهانه با او به گفتگو نشستیم.

در ابتدا
درباره شکل‌گیری این گروه توضیح دهید و دلیل تأسیس این گروه را بفرمایید؟

گروه Old Songs در سال ۹۳ شکل گرفت. در
آن زمان بنده به همراه نیما فاتحی که رهبر ارکستر گروه کُر «آوای ماهان» هستند،
تصمیم گرفتیم تنظیم جدیدی از کارهای نوستالژیک دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی را انجام دهیم
و به روی صحنه ببریم. من در آن مقطع گروه کوچکی داشتم و به همراه آن گروه تمرین می‌کـــردم
و جناب آقا فاتحی نیز با گروهی که داشتند، کارهایی را انجام می‌دادند. پس از صحبت‌هایی
که باهم داشتیم تصمیم گرفتیم که این دو گروه را باهم ترکیب کنیم و یک کار بزرگ‌تری
را ارائه دهیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم قطعات نوستالژیک این دو دهه را برای
ارکستر بزرگ ۴۵ نفره تنظیم کنیم و بعد از حدود یک سال تمرین و تنظیم قطعات، نخستین
کنسرت این گروه را در تالار ایوان شمس برگزار کـــردیم که خوشبختانه مورد هستقبال
مخاطبان قرار گرفت و بلیت‌های اجرا خیلی سریع به اپایان رسید و خداراشکر مخاطبان
کار را هم دوست داشتد. پس‌ازآن یکسری تغییرات جزئی در اعضای گروه انجام دادیم همچنین تعداد قطعه جدید را اضافه کـــردیم و سعی
کـــردیم یک ارکستر آماده‌تر و حرفه‌ای‌تر برای کنسرت تالار وحدت به روی صحنه ببریم
که خداراشکر آن کنسرت هم کنسرت زیاد نیکوی بود و دو شب در این سالن به روی صحنه
رفتیم که خوشبختانه بلیت‌های این دو شب هم هر سانس در کاهش از سه روز به فروش
رفت.ضمن اینکه در حال پلن‌ریزی هستیم تا بتوانیم در دی‌ماه سال جاری کنسرتی را
در برج میلاد پایتخت برگزار کنیم.

درباره
جزئیات اجرایی که در برج میلاد به روی صحنه خواهید برد توضیحاتی بدهید
؟

این
کنسرت به‌احتمال فراوان در دی‌ماه برگزار خواهد انجام گرفت و این اجرا، همان پروژه
Old Songs هست اما با تغییرات کلی
به روی صحنه می‌رویم و قرار هست تعداد نواخانومده به گروه اضافه شوند و به دلیل صدادهی
ای که از آن انتظار داریم، این گروه قرار هست کمی بزرگ‌تر شود. ضمن اینکه قرار هست
در این کنسرت تعداد قطعه جدید اجرا کنیم و به‌طورکلی رپرتوار تا حدودی تغییر خواهد
کـــرد.ما در کنسرت گذشته که اوایل دی‌ماه سال گذشته برگزار انجام گرفت، به دلیل حال و هوای
کنسرت، صحنه را تکمیلاً پاییزی چیده بودیم بر روی هستیج برگ گذاشته بودیم و به دلیل
اینکه پرفورمنس و ویدئو آرت داشتیم، آن شیوه اجرایی را دوست داشتیم.به همین دلیل
تصمیم گرفتیم در این اجرا نیز شیوه اجرایی یک مقدار پرفورماتیک باانجام گرفت.ضمن اینکه
پلن‌ریزی‌هایی برای اجرا در منطقهستان‌های مختلف کشور ازجمله کیش، شیراز و…
داشته‌ایم که هرکدام با مختصات صحنه‌ای خودش قرار هست که اجرا داشته باشیم.

دلیل
اجرای قطعات دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی در این گروه چه بود؟

به دلیل
علاقه شخصی و نوستالژی‌ای که ما با آن قطعات داریم، تصمیم گرفتیم که در این گروه
قطعات دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی را اجرا کنیم.من و جناب آقا فاتحی به‌انجام گرفتت به قطعات این دو
دهه علاقه داشتیم و خوشبختانه مخاطبان نیز از قطعاتی که اجرا می‌کنیم، هستقبال می‌کنند.واقعیت
این هست که ازلحاظ ساختاری، موسیقی زیاد غنی‌ای هست و موسیقی این دو دهه ازلحاظ
هارمونیک و فرم، ساختار زیاد جذابی دارد و این موسیقی‌ها برای زمانی هست که هنوز
به موسیقی بودن موسیقی توجه می‌انجام گرفت.

باوجوداینکه
کنسرت‌های زیادی برگزار کـــردید و پایان بلیت‌ها هم به‌سرعت فروش رفت، اما دلیل این
گروه آن‌طور که باید شناخته‌نانجام گرفته هست؟

من هم
متأسفانه دلیل اصلی این شناخته نانجام گرفتن گروه را نمی‌دانم.واقعیت این هست که زیادی از
همکاران ما هستند که آرزویشان هست دو سانس در تالار وحدت به روی صحنه بروند و بلیت‌های
اجرایشان خیلی سریع به اپایان برسد به دلیل اینکه کار آسودهی نیست.به‌هرحال شاید
دوست ندارند که ما شناخته شویم و به حقمان برسیم.اما بارها به این موضوع فکر کـــردم
و به خودم گفتم که کجا اشتباه کـــردم.اگر در برندینگ گروه اشتباه کـــردم، پس دلیل بلیت‌های
ما به‌سرعت فروش می‌رود و اگر هم این گروه شناخته‌انجام گرفته نیست، دلیل وضعیت به این صورت
هست.متأسفانه برای شناخته انجام گرفتن گروه سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. به دلیل اینکه هیچ‌کدام
از ما بودجه آن‌چنانی نداریم که به خواهیم روی این گروه سرمایه‌گذاری کنیم اما
شاید یکی از دلایلی که این گروه شناخته‌نانجام گرفته، نداشتن اسپانسر هست.تابه‌حال پایان
کنسرت‌ها را با هزینه شخصی برگزار کـــردیم.به‌عنوان‌مثال برای کنسرت نخست گروه، هزینه‌های
زیادی را متقبل انجام گرفتیم و باوجوداینکه پایان بلیت‌ها به فروش رفت، اما بازهم اخانومظر
مالی ضرر کـــردیم اما خداراشکر در کنسرت دوم این ضررها جبران انجام گرفت.من فکر می‌کنم به
دلیل اینکه با هزینه شخصی این گروه را اداره می‌کنیم، بودجه‌های کلانی که باید در
اختیار داشته باشیم را نداریم.

خودتان
دنبال اسپانسر بودید؟

ما دنبال
اسپانسر بودیم اما متأسفانه رغبت اسپانسرهای ما خیلی به سمت خواننده‌های پاپ
بازاری هست.اسپانسر می‌داند که اگر خواننده‌ای در سالن میلاد نمایشگاه کنسرت
برگزار کند، حتماً سالن را پر خواهد کـــرد و در این صورت حتماً سرمایه‌گذاری خواهد
کـــرد.متأسفانه شرایط به این صورت هست و فضایی را برای رانجام گرفت موسیقی‌های دیگر فراهم
نمی‌کنند.این مبحث نه‌تنها در موسیقی ما هست، بلکه در زیادی از گروه‌های دیگری
هست که جور دیگری به موسیقی نگاه می‌کنند.گروه ما نیز سالن‌های زیادی را پر کـــرد
اما نگرش اسپانسرها نسبت به این موضوع متفاوت هست.»

شما
جوایز مختلفی از جشنواره‌های مختلف کسب کـــردید که حیاتی‌ترین آن جایزه
Alba بزرگ‌ترین جایزه موسیقی
آمریکای لاتین بود.باوجود کسب چنین جوایزی، دلیل در بوق و کرنا نکـــردید؟

به نظر
من لزومی نداشت. من جوایز زیادی ازجمله جایزه جشنواره تئاتر منطقه، جشنواره تئاتر
فجر و … را کسب کـــردم اما واقعیت این هست که این بحث برای افرادی هست که احساس
خطر می‌کنند که مبادا پایان شوند اما من کار خودم را می‌کنم و مطمئن هستم که در سال‌های
فردا نیز کار خواهم کـــرد.یک مقدار از کار کـــردن در ایران دلسرد هستم اما می‌دانم که
کار خودم را ادامه می‌دهم حتی اگر برای ادامه کار مجبور شوم به خارج از کشور بروم.

یکی از
فیلم‌های شما در جشنواره فیلم کن نمایش داده انجام گرفت. درباره‌ی این فیلم افزایش برایمان
توضیح بدید؟

یکی از
فیلم‌هایی که من کارکـــردم به نام «آگورا فوبیا» در جشنواره فیلم کن در قسمت فیلم
کوتاه قرار داده انجام گرفت و این فیلم در جشنواره نمایش داده انجام گرفت و ما را هم دعوت کـــردند
اما متأسفانه جناب آقا احسان علیرضایی که کارگردانی این فیلم را بر عهده داشتند، آزمون
جامع دکتری داشتند و تصمیم گرفتیم که در این جشنواره حضور نداشته باشیم اما این
فیلم در جشنواره شرکت داده انجام گرفت و از بین تعداد فیلم‌های زیادی که انتخاب می‌شود،
تعداد کمی از این فیلم‌ها برای نمایش انتخاب می‌شود که خوشبختانه این فیلم در
جشنواره نمایش داده انجام گرفت.

شما تابه‌حال
تعداد زیادی تئاتر کارکـــرده‌اید.درباره‌ی این موضوع افزایش برایمان توضیح بدید؟

من تا به
امروز نزدیک به ۳۰ تئاتر انجام دادم و تعداد موسیقی فیلم کوتاه و صداگذاری
کارکـــردم.آخرین کاری که به‌صورت جدی در این زمینه انجام دادم، تئاتر «برگرد مرا
ببین» به کارگردانی سعید بهنام، شیرین فرشباف و نسیم ریاضی بود که در جشنواره بین‌المللی
تئاتر فجر به روی صحنه رفت که این تئاتر در بخش محیطی جشنواره، پایانی جوایز را
دریافت کـــرد.پس‌ازآن پیشنهادهای زیادی داشتم اما در انتخاب تئاتر یک مقدار وسواس
دارم.اما احتمالاً امسال حدود ۲ یا ۳ کار تئاتر خواهم داشت که در آن‌ها موسیقی و
طراحی صدا را بر عهده خواهم داشت.

آیا
آلبومی منتشر خواهید کـــرد یا خیر؟

به فکر
انتشار آلبوم هستیم و باید یک مقدار افزایش روی آن فکر کنیم و بارها از سوی
انتشارات و مراکز فرهنگی و هنری مختلف درخوهست داشتیم که آلبوم منتشر کنیم.ضمن
اینکه تعداد قطعه آماده داریم که به‌صورت ارکسترال نوشته‌انجام گرفته و ممکن هست که تلفیقی
از این قطعات را به‌صورت آلبوم منتشر کنیم.به هر ترتیب احتمال دارد که آلبوم منتشر
کنیم اما هنوز چیزی مشخص نیست.

شما از
ابتدا با گروه کُر «آوای ماهان» به روی صحنه رفتید.دلیل تصمیم گرفتید که با این
گروه همکاری کنید؟

«ما یک
گروهی به نام «کاما» داشتیم که در آن گروه با تعداد نواخانومده کارمان را آغاز کـــردیم و
شاید نزدیک به ۱۲ سال از شکل‌گیری این گروه می‌گذرد و بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که
با گروه کُر «آوای ماهان» ترکیب شویم که سازهای بادی و زهی افزایشی به گروه اضافه
انجام گرفت و برند «
Old Songs» مخصوص این
دو گروه هست.

به فکر
اجرا در خارج از کشور هستید؟

پیشنهادات
زیادی برای اجرا در خارج از کشور به‌خصوص کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه،
کـــردستان عراق و روسیه داشتیم اما هزینه اجرا در خارج از کشور برای ارکستر ۴۵ نفره
سنگین هست و در حال حاضر در بحث مالی به توافق نرسیدیم و به دلیل نداشتن اسپانسر
فعلاً نمی‌توانیم که در خارج از کشور به روی صحنه برویم.در حال حاضر تنها دغدغه ما
نداشتن اسپانسر هست.

شما تنها
مدرس حتمی کمپانی
Steinberg آلمان در ایران در زمینه تدریس نرم‌افزار
تنظیم موزیک هستید.درباره‌ی این نرم‌افزار برایمان توضیح بدید؟

من مدرس
حتمی کمپانی
Steinberg آلمان در
ایران هستم که نرم‌افزار
Cubase و زیادی از
نرم‌افزارهای دیگر را تولید می‌کند.نرم‌افزار
Cubase یکی از حیاتی‌ترین نرم‌افزاری
هست که در مورد موزیکسازی هستفاده می‌شود و تقریباً در ایران از همین نرم‌افزار
هستفاده می‌کنند و بنده نیز در این کمپانی این نرم‌افزار را تدریس می‌کنم.

فضای
موسیقی امروزی ایران را می‌پسندید یا خیر؟

«موسیقی
امروزی ایران به دو بخش موسیقی پاپ و غیر پاپ تقسیم می‌شود.در بخش موسیقی غیر پاپ،
ازلحاظ موزیکسازی حساسیت افزایشی دارد و افراد بزرگی هم در این کار هستند.در موسیقی
سنتی جناب آقا کیهان کلهر در دنیا نظیر ندارد و همچنین جناب آقا حسین علیزاده که هیچ‌کس
نمی‌تواند جای ایشان را بگیرد ضمن اینکه کسی تابه‌حال نوای هستاد شجریان را نداشته
هست.من تا به امروز در فستیوال‌های مختلفی که شرکت کـــردم، کارهای تلفیقی فوق‌العاده‌ای
از هنرمندان ایرانی شنیده‌ام و معمولاً در فستیوال‌های خارجی ایرانی‌ها زیاد فعال
هستند اما در فضای موسیقی پاپ وضعیت فوق‌العاده وحشتناکی هست و این سبک از موسیقی
کم‌کم به سمتی می‌رود که موزیسین بودن معنا ندارد.به‌عنوان‌مثال ده فرم ساختاری
خاص برای ملودی وجود دارد و همه از آن هستفاده می‌کنند اما در موسیقی غربی این‌چنین
نیست.»

از دیگر
فعالیت‌های خودتان برایمان بگویید؟

من تعداد
پروژه را هم‌زمان بر عهده گرفتم یکی از این پروژه‌ها، پروژه موسیقی تلفیقی هست که
موسیقی آلترناتیو راک را با موسیقی سنتی تلفیق کـــرده‌ام.در سال ۱۳۹۱ تئاتر «به صورت حتم»
را در تئاتر باران کارکـــردم و در این تئاتر با تعدادی از موزیسین فوق‌العاده ازجمله
آیدین شفائی، علی خدیوی، رضا رزاز و ارشان حقی همکاری کـــردم.جناب آقا رضا رزاز در گروه‌های
سنتی کارهایی را انجام می‌داد و طی صحبت‌هایی که با ایشان داشتیم تصمیم گرفتیم که
همان قطعات را به‌صورت آلبوم و کنسرت منتشر کنیم.

پلن‌های
فردا گروه به چه صورت هست؟

چارت
کنسرت «
Old Songs» همان‌طوری
که از اسمش پیدهست، قطعات قدیمی و نوستالژیک را اجرا خواهیم کـــرد و این دنیا آن‌قدر
وسیع هست و آن‌قدر ترانه‌های قدیمی زیبا وجود دارد، دوست داریم که برای دوره‌ها و
سبک‌های متفاوت کارهای «
Old Songs» را عرضه
کنیم.

شما
اخیراً هستودیو «آجری آرت» را با بهترین و بروزترین امکانات راه‌اندازی کـــردید. دلیل
به فکر راه‌اندازی چنین هستودیویی افتادید؟

من مدت‌ههست
اخانومظر کیفیت کارهایی که گوش می‌کنم،
آن چیزی که خودم می‌خواهم در بین خواننده‌های پاپ و غیر پاپ به وجود
نیامده هست و کارهایی که گوش می‌کنم، آن امکاناتی که می‌خواهم نیست.به همین دلیل
تصمیم گرفتم که یک هستودیو به‌صورت تکمیلاً هستاندارد راه‌اندازی کنم و پایان افرادی
هم که در این هستودیو مشغول فعالیت هستند، شخصاً تعلیم‌های
Music Production را به آن‌ها تعلیم دادم
و پایانی این افراد مدرک حتمی از کمپانی
Steinberg آلمان را اخذ کـــرده‌اند.در حال حاضر هستودیو
آجری آرت را راه‌اندازی کـــردیم و با تجهیزات پیشرفته‌ای که خودم انتخاب کـــردم، مشغول
فعالیت هستیم و دنبالم از تشکیل این هستودیو این بود که کیفیت زیاد بالایی که حتی
در زیادی از کارها نمی‌شنوم را در این هستودیو بگیرم.دلم می‌خواهد تا زمانی که در
ایران هستم بتوانم خدمتی کـــرده باشم.

تابه‌حال
در زمینه نرم‌افزار تنظیم موزیک ورکشاپ برگزار کـــردید یا خیر؟

من تا به
امروز ورکشاپ های زیادی را برگزار کـــردم و هم‌اکنون در منطقه صدای پارسیان این ورکشاپ
ها را برگزار می‌کنم.همچنین سال گذشته در منطقه اصفهان این ورکشاپ را برگزار کـــردم که
حدود ۶ هفته به طول انجامید.همچنین در منطقه شیراز نیز ورکشاپ برگزار کـــردم که ۸ هفته
به طول انجامید.امسال نیز به امید خدا قرار هست تعدادی ورکشاپ برگزار کنیم اما
شرایط برگزاری ورکشاپ در منطقهستان یک مقدار پیچیده هست به دلیل اینکه فرصت نمی‌کنم
که به منطقههای مختلف سفر کنم اما امسال حتماً ورکشاپ هایی را در منطقهستان‌ها خواهیم
داشت.