resimkoy

اجرای این سبک در ایران دور از تصور بود

۱۶ مرداد ۱۳۹۶

منطقهام طهرانی: اجرای این سبک در ایران دور از تصور بودمحمد نیک و فرهاد زابلی پور از فعالان موسیقی راک و متال سال ۸۸ بادنبال فعالیت در سبک موسیقی دث متال، گروه دث تیون را تأسیس می‌کنند و در همان سال‌های ابتدایی نخستین موزیک ویدیوی آن‌ها منتشر می‌شود اما محمد نیک عضو اصلی گروه به دلایل شخصی گروه را ترک می‌کند و بعد از یک سال سعید قدیانی به‌عنوان گیتاریست به گروه اضافه می‌شود و در ادامه منطقهام طهرانی و بابک ترکزاده وارد گروه می‌شوند و نخستین آلبومشان به نام «جنون» منطقهیور سال ۹۴ به‌صورت زیرزمینی و غیرمجاز به انتشار می‌رسد.

بعد از انتشار نخستین آلبوم، فرهاد زابلی پور بنیان‌گذار گروه نیز تصمیم به جدایی از گروه می‌گیرد و پس از شش ماه محمد میر بلند به‌عنوان درامر به‌جای وی وارد گروه می‌شود تا فعالیت‌های گروه دث تیون بدون مشکل ادامه پیدا کند.

گروه دث تیون اکنون متشکل از بابک ترکزاده (گیتار الکتریک)، سعید قدیانی (گیتار الکتریک)، منطقهام طهرانی (گیتار باس) و محمد میر بلند(درامز) هست که اعضای آن آرزوی اجرا در داخل و خارج از ایران را در سر دارند.

این گروه پس از نخستین اجرای موفق خود در فستیوال شب شنبه‌ها، قرار هست ۱۴ آقاادماه در تئاتر مستقل پایتخت روی صحنه برود و پرفورمنس «افکار ناکوک» را به اجرا دربیاورد.

رویدادنگار resimkoy با منطقهام طهرانی سرپرست این گروه به بهانه نخستین حضور حتمی‌شان در فستیوال شب شنبه‌ها در هستیج پایتخت و تمدید مجدد اجرایشان در همین فستیوال گفتگو کـــرد.

*دلیل تغییرات زیاد در گروه دث تیون چیست ؟

چون هواداران این سبک از متال زیاد کم هست و طرفداران خاص خودش را دارد و چون بار معنایی و تکنیکی آن قوی هست عموماً نواخانومده‌ها طرفدارش هستند. از طرفی اعضا احساس می‌کـــردند که نمی‌توانیم در ایران کنسرتی برگزار کنیم و درواقع اجرای این سبک در ایران برای خود ما نیز دور از تصور بود.

*انتشار آلبوم دوم به کجا رسید؟

با جدایی فرهاد (زابلی پور) از گروه پس از تعداد ماه بدون درامر بودیم که محمد میر بلند به گروه اضافه انجام گرفت و بعدازاین اجرا هستارت آلبوم رو خواهیم زد.

*به‌صورت مجاز؟

ابداًً کار مجاز نداریم!

*دلیل؟

این سبک در ایران پاسخ نمی‌دهد و نمی‌توانیم مجوز انتشار کارها را بگیریم. اما کارهایی که اجرا خواهیم کـــرد، بی‌کلام قطعات گروه هست.

*چطوری قطعاتی را اجرا می‌کنید که نمی‌توانید برای انتشار آن مجوز بگیرید؟

قطعات آلبوم دارای وکال هست و خواننده هارش می‌خواند به‌نوعی صدای عجیب‌وغریبی دارد نمی‌توانیم مجوز انتشار بگیریم به صورت حتم اقدام نکـــردیم دلیلکه می‌دانیم فایده‌ای ندارد. اما از بابت مجوز ارشاد مشکلی ندارد چون موسیقی‌ها را بدون کلام اجرا می‌کنیم.

*یعنی پیش از اینکه برای آلبوم اقدام کنید پاسخ خودتان را می‌دانید؟

مسئله تکمیلاً روشن و مشخص هست.

*تعداد سال پیش هم این تعداد اجرا در سبک راک و متال هم غیرممکن بود اما اکنون شاهد آن هستیم.

حرف شما درست هست اما هر تایم این سبک با وکال روی صحنه رفت پس قطعاً می‌تواند برای انتشار آلبوم مجوز بگیرد.

*دلیل قطعات آلبوم را به‌صورت اینتسرومنتال منتشر نمی‌کنید تا برای اخذ مجوز مشکل نداشته و بتوانید فعالیت افزایشی در این عرصه داشته باشید؟

بنای این گروه بر این گذاشته‌انجام گرفته هست که اجراهایی در سطح بین‌المللی داشته باانجام گرفت. ما گروه ایرانی که در خارج از ایران فعالیت مداوم داشته باانجام گرفت، نداریم به صورت حتم تعداد گروهی بوده هست که آن‌ها هم اجراهای زیادی نداشتند.

درواقع اجرا در ایران در نخستویت دوم گروه دث تیون بود که به دلیل فضای باز این روزها تصمیم گرفتیم اجرایی را روی صحنه ببریم.

*یعنی موسیقی گروه شما قابلیت بین‌المللی انجام گرفتن را دارد؟

قطعاً دارد. حتی تور کنسرت دریکی از کشورهای اروپایی برای ما فراهم‌انجام گرفته بود که متأسفانه به دلیل عدم زمان کافی برای صدور ویزا و مشکلات مالی نتوانستیم در این تور کنسرت شرکت کنیم.

*حضور در این کنسرت‌ها برای شما دردسرساز نمی‌انجام گرفت؟

احتمالش خیلی زیاد بود!

*یعنی شما به تبعات بین‌المللی انجام گرفتن فکر کـــردید؟

یکسری گروه‌های ایرانی اجراهایی داشتند و برگشتند و مشکلی برایشان پیش نیامده و فضا تا حدی باز هست چون چیزی نمی‌خوانیم که بافرهنگ ما مغایرت داشته باانجام گرفت. شاید در قبال کنسرت‌ها ممنوع‌الکار می‌انجام گرفتیم که نخستویت ما همان اجراهای بین‌المللی هست.

*به‌تازگی برای اجراهای بین‌المللی اقدامی کـــردید؟

برای اجرایی در امارات اقدام کـــردیم اما چون یکی از اعضای گروه مشکل پایان خدمت دارد نتوانستیم حضور پیدا کنیم و اساس گروه نیز بر حضور پایانی اعضا هست به همین دلیل کارها عقب افتاد.

*دلیل انتخاب اشعارتان به زبان انگلیسی چیست؟

موسیقی تکمیلاً غربی هست به صورت حتم تعداد گروه به‌صورت فارسی خوانده‌اند اما خیلی دشوار هست چون ما نخست موسیقی می‌سازیم و بعد اشعار را می‌نویسیم.

*اشعار فارسی را قبول ندارید؟

قبول دارم اما کار دشواری هست و در برخی سبک‌ها پاسخ نمی‌دهد.

*منظور من هم در این سبک هست.

ما نمی‌توانیم!

*دلیل به سبکتان رنگ شرقی نمی‌دهید؟

در آلبوم بعدی این کار را کـــرده‌ایم و یکسری قطعات جدیدی که برای آلبوم دوم نوشته‌ایم این فضا را رعایت کـــردیم ضمن اینکه بازهم کار شخصی انجام می‌دهم که سال‌ها پیش نوشته بودم که در ضبط آن‌ها نیز از سازهای ایرانی بهره خواهم برد.

*باوجود سازهای ایرانی در موسیقی‌تان بازهم اشعار انگلیسی خواهد بود؟

هنوز اشعارش را ننوشته‌ایم و فقط موسیقی کارها نوشته‌انجام گرفته و تم کارها شرقی هست و هنوز به اشعار آن فکر نکـــرده‌ام دلیلکه خواندن این کارها کمی دشوار هست.

منطقهام طهرانی: اجرای این سبک در ایران دور از تصور بود*برای اجرای مستقل اقدام کـــردید؟

بعدازاین اجرا احتمالاً اقدام خواهیم کـــرد اما ازآنجایی‌که ترجیح می‌دهیم کارهای اجرایی برای خود گروه دث تیون باانجام گرفت، باید منتظر باشیم تا لاین‌های قطعات آلبوم مشخص و ضبط شود تا بتوانیم اجرای تکمیلی را در برج آزادی یا فرهنگسرای نیاوران ارائه کنیم. چون در حال حاضر تعداد قطعات گروه ۹ قطعه هست و علاقه‌ای به اجرای کارهای کاور هم نداریم. درواقع نمی‌خواهیم با اجرای کارهای کاور حتی کارهای قوی، ارزش گروه را پایین بیاوریم.

*یعنی اجرای کارهای کاور را رد می‌کنید؟

خیر؛ شخصاً کارهای گروه‌های مطرح را کاور کـــرده‌ام و تعدادین اجرا با گروه‌های گوناگون داشته‌ام. مثلاً در همکاری با گروه «بدرام» تعداد تراک از کارهای گروه و دیگر قطعات کاور کارهای گروه‌های مطرح دنیا بود.

*متوجه صحبت شما نانجام گرفتم اگر کاور کـــردن کارگروه‌های خارجی را رد می‌کنید دلیل در گروهی فعالیت داشتید که این کار را می‌کـــرده هست و اگر رد نمی‌کنید دلیل در این گروه کاور نمی‌کنید؟

این مکان صحبت درباره کار گروهی هست که نظر شما، یک نظر هست در مقابل تعداد نظر دیگر! اگر گروه موسیقی خودش را داشته باانجام گرفت خیلی بهتر هست که با موسیقی خودش روی صحنه دیده و شنیده شود و اگر قطعاتی نداشته باانجام گرفت، مجبور هست برای پر کـــردن زمان اجرا و حتی سالن، قطعات گروه‌های مطرح خارجی را اجرا کند.

لیست قطعات اجرایی یک گروه در کنسرت زیاد حیاتی هست چون مخاطبان این سبک نگاه می‌کنند چه قطعاتی از گروه‌های مطرح اجرا می‌شود به همین خاطر برخی‌ها برای پیدا کـــردن ضعف در اجرا به سالن می‌آیند و برخی دیگر هم چون پولشان به کنسرت گروه‌های مطرح دنیا نمی‌رسد به تماشای اجرای خانومده این قطعات در سالن کنسرت گروه‌های ایرانی می‌نشینند.

گروه‌های زیادی در ایران کارهای کاور را روی صحنه می‌برند مثل گروه «گروه» که از دوستان من هستند و در این راه موفق جلوه کـــرده‌اند.

*جدای از این اتفاقات اعضای گروه دث تیون در این سال‌ها از موسیقی درآمد داشته هست؟

درآمدی نداریم! پایانی اعضای گروه شغل دیگری داریم و جز محمد (میر بلند) که دانشجوست، همه ما در رشته معماری فعالیت می‌کنیم. موسیقی ولی برای من نداشت که بتوانم سیزده، چهارده میلیون پول ساز بدهم! ما خیلی برای گروه و موسیقی‌مان هزینه کـــردیم.

همان آلبوم نخست گروه از ضبط لاین‌ها تا میکس و مسترینگ هزینه زیادی را به همراه داشت. به صورت حتم اکنون در حال ساخت هستودیو خانگی هستیم که دیگر هزینه‌ای برای رکورد کارها پرداخت نکنیم تا به‌نوعی از هزینه‌های گروه کم کنیم. با یک برند نسبتاً معروف برای میکس و مستر آلبوم جدید صحبت کـــردیم که قرار انجام گرفت این کار را پس از ضبط لاین‌های آلبوم انجام دهند.

*دلیل سعی نمی‌کنید کارهایتان افزایش شنیده شود؟

این موضوع به عدم‌حمایت گروه‌ها از یکدیگر برمی‌گردد. باز کارهای ما در سبک ما بازخورد داشت و حتی حمایت مالی از آلبوم انجام گرفت و رسانه در این سبک خودمان هستیم.

*دلیل از گروه بدرام جدا انجام گرفتید؟

دلایل زیادی داشت. در یک گروه چیزی برای کسی نیست و همه در رهستای یک دنبال تلاش می‌کنند. منتها در گروه بدرام این حیاتی تعریف‌نانجام گرفته بود و از راه خودش خارج انجام گرفت و از هم جدا انجام گرفتیم.

*به نظر شما دلیل در ایران گروه‌های موسیقی ماندگار نیستند و از یکجایی به بعد از هم جدا می‌شوند؟

کار گروهی در ایران پاسخ نمی‌دهد و دث تیون تنها گروهی هست که چهار سال در آن فعالیت دارم و کسی مدعی نیست و همه برای یک ایده عقب می‌کشند. و نه‌تنها در موسیقی بلکه در زیادی از کارها مشکل منیت‌ها وجود دارد و چون ما در موسیقی فعال هستیم این موضوع را از نزدیک لمس می‌کنیم. از سال ۹۱ تاکنون با تعدادین گروه همکاری داشتم که متأسفانه همه آن‌ها از هم جدا انجام گرفتند.